Gyülekezeti kirándulás

Velencei hegység

Szeptember 21.

Szeretettel meghívunk benneteket következő  gyülekezeti kirándulásunkra, a Velencei hegységbe. Kérjük, töltsétek ki a jelentkezési lapot.

Időpontja: 2024. szeptember 21. szombat 10:00

Gyülekezeő: 9:45 Sukoró, Pálinkaház utca – Kossuth utca sarok

A túra hossza: 7-8 km

A túra időtartama: 3-4 óra

A túra jellege: könnyű, minimális szintkülönbségű – 160 m fel és le – az elején és a végén lakott területen, egyébként jól jelzett turistautakon, ösvényeken, széles földutakon.

RÉSZLETEK

Túraútvonal, indulás 10 órakor
Parkoló – Sárga kereszt turistaút – (Kossuth Lajos utca, nagy mászás!!, majd bicikliút az erdőben) – Nadap, focipálya rét pihenő– vissza az erdőhöz – Piros-sárga turistaút – Sárga turistaút – Sárga háromszög turistaút – Likaskő – vissza a piros útra – Piros turistaút (nagy legelő, pihenő) – Zöld kereszt turistaút balra lefelé– Néprajzi ház, pihenő – Zöld kereszt turistaút lefelé– parkoló

Körtúránk elején egy sukorói utcán végig sétálva indulunk el a sárga kereszt turistaúton, amíg a Sukoró határában lévő különleges sziklához, a Gyapjaszsákhoz érünk. A vízművel szemben áll a két kisebb szikla közé beszorult, állítólag tömött zsákra emlékeztető gránittömb. Mellette hangulatos, szép kilátást adó pihenőhely.
A nemrég aszfaltos kerékpárúttá alakított ☹ S+ turista utunk nagy, ligetes területen átvágva ér el Nadap községhez. Itt egy kicsit letelepedhetünk a focipálya-rétre, lehet játszani, pihenni, falatozni. Majd visszafordulunk az erdőbe és felmászunk a piros-sárga úton, a sárga jelzésű kereszteződésnél jobbra megyünk fel széles földúton a Meleg-hegy (351 m), a Velencei-hegység legmagasabb csúcsa felé.  A nyeregbe érve a balra letérő S∆ jelzésű ösvényen a Meleg-hegy nyugati nyergén át – több helyen szép kilátást élvezve a tóra – jutunk el a Likaskőhöz.
A Likaskő egy jellegzetes formájú, boltívszerűen egymáshoz illeszkedő nagy kőtömbökből álló sziklaalakzat. Geológiai értelemben nem igazi ingókő, mint a Pákozd mellett lévők, de eléggé látványosak az egymásra dőlő sziklák. A hely sziklás, meredek, a gyermekekre ügyeljünk!
Visszafordulunk a jelölt utakon a piros útra. Kiérünk ki a Meleg-hegy oldalában elterülő ligetes Nagy-legelőre a P jelzéseket követve. Rövidesen csatlakozik hozzánk balról a Sukoró felé induló Z+ út.  Itt kicsit továbbmenve, az út oldalában ismét megpihenhetünk.  A Z+ jelzésen leereszkedünk a községbe (néhol meredek!) és megérkezünk a Néprajzi házhoz.
Sukorói Néprajzi Ház- Szilvássor 7.
A sárfalú, nádtetős ház koráról az első szoba gerendájába vésett 1863-as évszám tanúskodik. Az udvarról egy keskeny gádoron keresztül léphetünk be a nyitott kéményes konyhába, innen az első- és a hátsó szobába. Ezekben a helyiségekben a ház eredeti, az utolsó tulajdonostól ránk maradt berendezését, bútorait, tűzhelyeit láthatjuk. E tárgyegyüttest egészítette ki Sukorón gyűjtött tárgyakkal Pesovár Ferenc néprajzkutató, a Néprajzi Ház megteremtője, berendezője.
A Néprajzi háztól a Z+ jelzésen megyünk tovább (Fő utca) – innen megpillanthatjuk a pákozdi református templomot is – és leereszkedünk a parkolóhoz.
Az út egy részén nincsen árnyék, ezért mindenképpen készüljünk fejfedővel, napkrémmel!
Elegendő vizet vigyünk magunkkal, mert útközben kevés lehetőségünk lesz vízvételre.
Elemózsiát is hozzunk magunkkal!
Hosszúszárú nadrág / térdzokni ajánlott, mivel a területen előfordulhat tüskés, szúrós aljnövényzet, bokor.
Ha kutyussal jövünk, javasolt pórázon/hosszú pórázon vezetni és gondoskod-junk neki is vízről!